Vanessa Jani
Hallo, ik ben Vanessa. Ik werk sinds 2017 als ergotherapeute, met een bijzondere passie voor het begeleiden van kinderen met autisme en ontwikkelingsstoornissen. Werken met kinderen — en zeker met kinderen die dat extra duwtje in de rug nodig hebben — is mijn grootste drijfveer. Al tijdens mijn stageperiodes voelde ik dat autisme de doelgroep […]
Vanessa is een ergotherapeute die zich heeft bijgeschoold tot auticoach. Bij Kids&Zoo ondersteunen we gezinnen met een kind of jongere met (vermoeden van) autisme. Onze auticoach richt zich in de eerste plaats op de begeleiding van ouders: we helpen je beter begrijpen hoe je kind denkt, voelt en reageert, en hoe je daar thuis of op school het best mee omgaat. Samen zoeken we naar meer rust, structuur en verbinding in het gezin.
Daarnaast bieden we ook individuele begeleiding voor kinderen, op maat van hun noden en talenten. We leren omgaan met prikkels en het versterken van hun eigen kwaliteiten, op een positieve en veilige manier.
Bij Kids&Zoo staan we voor een warme en duidelijke aanpak, waarin elk kind stap voor stap kan groeien.
Moet mijn kind een diagnose hebben om begeleiding te kunnen krijgen bij de auticoach?
Nee, ook zonder diagnose kunnen we samen aan de slag gaan.
Hoe verloopt het therapietraject?
Begeleiding op maat
De begeleiding vertrekt steeds vanuit de hulpvraag van het kind en/of de ouders. We kijken naar de volledige context van het kind, zodat de ondersteuning echt aansluit bij het dagelijkse leven.
Indien gewenst kunnen er observaties thuis of op school plaatsvinden, en wordt er overleg met school georganiseerd om de begeleiding zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen.
Wat komt aan bod?
- Psycho-educatie voor ouders en kind
We helpen ouders hun kind beter begrijpen en meer inzicht krijgen in hoe autisme het dagelijks leven beïnvloedt.
Afhankelijk van de leeftijd krijgt ook het kind uitleg over autisme, zodat het zichzelf beter leert kennen en begrijpt waarom bepaalde situaties moeilijker zijn. - Verwerken van de diagnose
Samen staan we stil bij wat de diagnose betekent en wat dit concreet kan betekenen in het gezin en op school. - Structuur en voorspelbaarheid
We zoeken samen naar methodes en hulpmiddelen die zorgen voor meer duidelijkheid, rust en houvast — zowel voor het kind als voor de ouders. - Zelfredzaamheid stimuleren
We werken aan praktische en sociale vaardigheden: van boodschappen doen en plannen tot communiceren en omgaan met anderen. - Executieve functies
Ondersteuning in het leren plannen, organiseren en stap voor stap zelfstandiger worden. - Omgaan met conflicten en moeilijkheden
We helpen begrijpen waar problemen vandaan komen en zoeken samen naar haalbare oplossingen. - Vrijetijdsbesteding
Samen ontdekken we welke activiteiten energie geven en helpen ontspannen. - Prikkelverwerking
We onderzoeken welke prikkels voor spanning zorgen en zoeken naar manieren en hulpmiddelen om hiermee om te gaan.
