PRE -EN POSTNATALE KINESITHERAPIE - BEKKENBODEMTHERAPIE
bg icon
WAT IS PRE -EN POSTNATALE KINE?

Bij prenatale kinesitherapie kan er enerzijds gewerkt worden op bestaande klachten door de zwangerschap alsook de preventie hiervan en het voorbereiden op de bevalling zelf.

Bij postnatale kinesitherapie zal er in eerste instantie gewerkt worden aan het terug opbouwen van een goede bekkenbodem. Hiervoor wordt in de praktijk gebruik gemaakt van het biofeedbacktoestel. Dit toestel gaat aan de hand van een inwendige sonde een goed beeld geven van de kracht van je bekkenbodemspieren en kan ook gebruikt worden om de spieren te gaan optrainen.

Indien de bekkenbodemspieren voldoende opgetraind zijn wordt er overgegaan naar een uitgebreider oefenprogramma om de volledige core (rugspieren, buikspieren, heupspieren,…) en de algemene uithouding te optimaliseren.

Wat houdt prenatale kine in?

Enkele thema’s die tijdens de kinesitherapiesessies aan bod kunnen komen, zijn:

  • Behandelen bekkeninstabiliteit en bekkenproblemen
  • Rugklachten verminderen
  • Voorbereiden op de bevalling
  • Aanleren van een goede ademhaling via ademhalingsoefeningen
  • Verstevigen van de bekkenbodemspieren
  • Aanleren van een goede perstechniek
Vanaf wanneer is prenatale kine mogelijk?

Vanaf 26 weken zwangerschap.

Heb ik een voorschrift van de arts nodig?

Ja, uw gynaecoloog kan een voorschrift opmaken voor kinesitherapie.

 

Mag mijn partner meekomen naar de prenatale sessie.

Uiteraard is uw partner welkom!

Vanaf wanneer is postnatale kine mogelijk?

Wanneer start je nu best met postnatale kinesitherapie? Na een natuurlijke bevalling kan je het best 6 weken na de geboorte van je kind met postnatale kinesitherapie starten. Is je baby via een keizersnede ter wereld gekomen? Dan is starten  6 à 7 weken na de bevalling aangeraden. Wacht tot je lichaam er klaar voor is en je gynaecoloog groen licht geeft.

Postnatale kinesitherapie focust voornamelijk op:

  • Het intensief trainen van de bekkenbodemspieren.
  • Het versterken van de buikspieren
  • Het opbouwen van je kracht en conditie
  • Behandelen van stressincontinentie via oefeningen
  • Herstellen van de stabiliteit van het lichaam zodat dagelijkse activiteiten en sporten kunnen worden hervat, corestability
  • Behandelen van klachten na de zwangerschap zoals lage rugpijn, nekpijn, vermoeide spieren, enz.
  • Werken aan een correcte lichaamshouding
Tarieven en terugbetaling
Meet Steffi!

 

 

Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van Kids&Zoo, workshops, nieuwe producten en meer!

Being a parent is learning about strengths you didn’t know you had…and dealing with fears you didn’t know existed.

Linda Wooten