Interdisciplinair centrum

It takes a village to raise a child

Kids&Zoo bundelt zorg voor kinderen en jongeren

Sleeping through summer! 

Met een beetje geluk, wordt het een mooie zomer! Tijdens een warme zomerdag of op vakantie, is het niet altijd gemakkelijk om de slaap te vinden, zeker niet voor kleine kapoentjes! Hieronder vinden jullie alvast wat tips om de warme dagen door te komen. En natuurlijk ook enkele tips om je kleintje te helpen vlotter te slapen!

10 vuistregels bij warm weer!

  1. Laat een baby of kind nooit alleen in de auto achter, dit geldt ook voor huisdieren. De temperatuur in de auto stijgt heel snel!
  2. Leg nooit een tetradoek of ander doek over de maxi cosi. Door een afname van de luchtcirculatie, stijgt de temperatuur razendsnel.
  3. Vermijd buitenactiviteiten tijdens de heetste momenten van de dag, dit is tussen 11u30 en 15u.
  4. Gebruik een kinder zonnecrème met factor 50. Een zonnecrème voor baby’s is vaak niet waterbestendig, een UV- beschermingspakje kan hulp bieden!
  5. Geef je ukje extra voedingen.
    • Onder 6 maand: Leg je kleintje dan een keer extra aan of bied een extra flesje aan.
    • Ouder dan 6 maand: Dan biedt je naast moedermelk of een extra flesje ook nog wat drinkwater aan
  6. Wacht niet tot je kleintje zelf om voeding vraagt, dorstgevoel is immers reeds een teken dat het lichaam uitgedroogd geraakt. Let extra goed op voor suffe of slaperige baby’s.  .
  7. Is je kindje ziek? Let dan extra goed op voor koortsverschijnselen (gebloemde huid, bleek, holle ogen, koorts,…)
  8. Denk je toch uitdrogingsverschijnselen op te merken bij je kleintje? Contacteer dan meteen je kinderarts, huisarts of in uiterste nood bel 112.
    Weet je niet hoe uitdrogingsverschijnselen eruitzien? Dan raadpleeg je best het hulpje HITTESLAG:
    Holle ogen / Hoofdpiin
    Irritatie of prikkelbaar
    Temperatuur >38.2 graden
    Toegenomen stoelgang : diarree
    Eten verloopt moeizaam door braken
    Slaperig / Suf
    Langzame reacties
    Ademhaling is onregelmatig
    Geen of beperkte plasluiers / donkere urine
  9. Zorg voor voldoende verkoeling: een fris washandje, lauw badje, ijsje of een koel huis kan doen wonderen! 
  10. Last but not least… Pas de kledij van je kleintje aan. Is het buiten erg warm, kies dan voor heel lichte kledij. Voor een baby is een rompertje dan voldoende. Denk hier aan natuurlijke materialen zoals katoen, bamboe of tengel

Tips om overdag te slapen

De ideale temperatuur in de slaapkamer bedraagt zo’n 18 à 19 graden. In de zomer kan het moeilijk zijn om de temperatuur laag te houden. Om de kamer lekker fris te houden hang je best dikke donkere gordijnen op die je overdag gesloten houdt. Ook rolgordijnen of een zonnescherm weren de warmte. 

  • Is het buiten warmer dan binnen, dan houd je ramen en deuren best gesloten. Op die manier hou je de hitte buiten. 
  • Zorg dat zowel je kleintje als jij voldoende drinken. Gehydrateerd naar bed gaan zorgt ervoor dat je niet uitdroogt door het zweten ’s nachts. Gaat het drinken niet altijd even gemakkelijk? Ga dan creatief aan de slag met bijvoorbeeld fruit. Zelfgemaakt fruitsap of fruitwater zijn niet alleen lekker maar ook super gezond. Mag het wat zoeter? Dan is een waterijsje ook prima, natuurlijk! 

…op een frisse kamer?

  • Heb je een airco in je huis? Zet deze dan een uur voordat je kleintje naar bed gaat aan en zet hem opnieuw uit wanneer je kleintje gaat slapen. Op die manier is de kamer lekker fris maar is de lucht toch niet te droog. 
  • Naast een airco kan ook een ventilator verkoeling bieden. Je kan hem ook snel in een airco veranderen door er bevroren waterflesjes voor te plaatsen. Zo wordt de warme lucht niet alleen verplaatst maar ook gekoeld. 
  • Heb je geen airco of ventilator in huis? Leg dan vochtige doeken op koelelementen in de slaapkamer, zo koelt de lucht toch af. 
  • Slaapt je kleintje liever in een fris bedje? Wikkel dan een icepack in een handdoek en leg deze een tijdje voor je kleintje gaat slapen in het bedje. Op die manier koelen zowel het laken als de matras lekker af.

 Tips bij bedtijd…

  • Kinderen slapen makkelijker wanneer ze een regelmatig slaappatroon hebben, hou daarom zoveel mogelijk jullie normale dag- en avondstructuur aan.
  • Heeft je kleintje last van de warmte? Stop hem dan voor het slapengaan nog in een “lauw” badje. Op die manier heeft hij geen last meer van zweten en neemt ook de lichaamstemperatuur nog iets af. Een lauw badje is eigenlijk een badje dat ongeveer 36-37 graden heeft. De lichaamstemperatuur van je kleintje kan mogelijks hoger zijn tijdens de warme dagen, dus maak het bad slechts 1-2 graden kouder dan de temperatuur van je kleintje. Onderkoeling is niet de bedoeling.

Doe je kleintje geen pyjama aan, een rompertje meer dan voldoende. Merk je dat ook dat nog te warm is? Stop je baby dan gerust met enkel een luier aan in z’n (inbaker)slaapzak. Ook bij peuters en kleuters is een pyjama overbodig bij hoge temperaturen, zij vinden het vaak fijner om gewoon in hun ondergoed te slapen of een lichte t-shirt.

  • Slaapt je baby in een slaapzak? Gebruik dan een dunne ongevoerde variant. Slaapt je peuter of kleuter onder een deken. Is ook dit te warm? Dan biedt een zonnedekbed eventueel een oplossing. Ook met enkel de dekbedovertrek slapen is een mogelijke uitkomst. 
  • Maak de kinderkamer zo donker mogelijk, zo weet je kleintje dat het tijd is om te gaan slapen. Vaak zal een kindje minder snel in slaap vallen in een nog deels verlichte kamer, ook in de ochtend zal een donkere kamer helpen om iets langer te slapen.
  • Blijft de kamer ondanks alle moeite toch te warm? Kies er dan voor om je kindje tijdelijk in de koelste kamer van het huis te laten slapen in een reisbedje. Dit kan eventueel bij jezelf zijn of zelfs in de gang. 

Tips voor tijdens de nacht

  • Is het ’s avonds lekker afgekoeld buiten? Zet dan gerust alle ramen en deuren even open om je huis af te koelen. 
  • Ligt je kleintje onrustig te woelen? Haal een koel washandje over zijn voorhoofdje, hij zal zich op slag verfrist voelen. 
  • Lukt het slapen echt niet? Dan accepteer je beter dat je kleintje nu eenmaal wat slechter slaapt bij hoge temperaturen. Het is niet alleen beter voor je eigen gemoedsrust maar ook voor die van je kleine kapoen. Aan frustratie hebben jullie beiden niets. Nog even doorbijten, ook dit gaat vanzelf weer over.

Vergeet in de zomer ook niet te genieten van het mooie weer. We wonen in België dus…  voorbij voor je ’t weet, is het al weer voorbij!

Heb je hulp nodig bij de slaap van je baby, peuter of kleuter? aarzel dan niet om contact op te nemen!

Geschreven door onze slaapcoach Lise Dullaerts.

 

#Slaapcoaching Waregem #Slaap Coach 

Share

Interdisciplinair centrum

It takes a village to raise a child

Kids&Zoo bundelt zorg voor kinderen en jongeren

 

Met een beetje geluk, wordt het een mooie zomer! Tijdens een warme zomerdag of op vakantie, is het niet altijd gemakkelijk om de slaap te vinden, zeker niet voor kleine kapoentjes! Hieronder vinden jullie alvast wat tips om de warme dagen door te komen. En natuurlijk ook enkele tips om je kleintje te helpen vlotter te slapen!

Bij een tekort zal de arts het geneesmiddel voorschrijven aangezien het gehalte vitamine D hier streng gecontroleerd wordt. Bij voedingssupplementen daarentegen kan het zijn dat het gehalte aan vitamine D lager is, dan op de verpakking staat. Als er preventief vitamine D wordt gegeven is dit uiteraard niet zo belangrijk. Kijk dan zeker naar de vorm die voor jullie het handigste is in gebruik. Bij wat oudere kindjes (ouder dan 3 jaar) bestaan er al lekkere kauwtabeltjes.

Is het erg als je eens een dag vergeet je kindje vitamine D te geven? Nee, Vitamine D is een vetoplosbare vitamine en wordt opgeslaan in het lichaam wanneer je meer inneemt dan nodig. Dus dan kunnen deze reserves worden aangesproken.

Samenvatting:

Vitamine D wordt dus sterk aanbevolen tot de leeftijd van 6 jaar.

Controleer steeds het gehalte van vitamine D per druppel op de verpakking!